Hollywood’un perde arkasındaki Türkler
Bir Hollywood filminde rol almak, her oyuncunun hayalini süsler. Türk oyuncular için, küçük çaplı projeler dışında bu hayal bugüne kadar tam olarak gerçekleşmedi.
Ancak sinema endüstrisinin kalbinin attığı Hollywood’un perde arkasında onlarca Türk’ün imzası var. Avatar, Buz Devri, Süpermen Dönüyor, Aslan Kral, Gladyatör, Harry Potter, Son Hava Bükücü, Karayip Korsanları, Hugo ve daha pek çok Hollywood projesi ve Amerikan dizisinin teknik kadrosunda başarılı sinema işçilerini görmek mümkün. Figüran, dublör ya da set işçisi kontenjanından değil elbette… Sayıları her geçen gün artan bu isimler; görsel, dijital ve özel efektin yanı sıra afiş, grafik tasarım ve müzikte söz sahibi. Medar-ı iftiharımız oldukları kadar, bu isimlerin oralara nasıl gittikleri, başarıları, hangi filmlerde görev aldıkları, yeni projeleri, kimlerle çalıştıkları ve en önemlisi, hikâyeleri oldukça dikkat çekici. Kimi çıraklık yaptığı bir bakkaldan, kimi garsonluk yaptığı kafeden çıkıp gitmiş, kimini ise grafik tasarım ve güzel sanatlara olan ilgisi sürüklemiş Hollywood’a.
Emrah Yücel (afiş tasarım), Serkan Zelzele (özel efekt), Burak Yarkent (özel efekt), Rahman Altın (müzik), Coşku Turhan (görsel efekt), Metin Güngör (dijital efekt), Coşku Özdemir (görsel efekt), Hasan Özsüt (müzik), Kaan Kalyon (hikâye artistliği), Pınar Toprak (müzik), Ozan Karakoç (grafik tasarım), Deniz Hotamışlıgil (grafik tasarım)… İlk aklımıza gelen isimler…
18 yıldır Amerika’da yaşayan Emrah Yücel’in 13 yıl önce kurduğu Iconisus adlı şirkette çoğunluğu Türklerin olduğu ABD, Çin ve Koreli pek çok insan çalışıyor. Hatta Yücel’in anlattığına göre; telefonla arayan dostları, film stüdyolarına aldıkları yeni Türk çalışanları haber veriyorlarmış: ‘Bize bugün iki genç daha müracaat etti…’, ‘Sizde kaç kişi var?’ Bunlar yıllardır Amerika’da yaşayan Yücel’i mutlu etse de önemli bir noktanın altını çizme ihtiyacı hissediyor: “‘Kamera arkasındaki Türkler’, hareketini milliyetçi bir platforma oturtmak çok gerçekçi olmaz. Özellikle Çinlilerin, Korelilerin ya da İngilizlerin böyle bir milliyetçi bakışı yok. İşini yapan insana her yerde iş var.”
“HER AMERİKA SEYAHATİNE HOLLYWOOD DAVETİ DİYENLER OLDU”
Colin Farrell’in oynadığı ‘Dead Man Down’ ile Gerard Butler ve Morgan Freeman’ın başrolü paylaştığı ‘Olympus Has Fallen’in afiş tasarımlarını bitiren Emrah Yücel, televizyona da uzak değil. HBO’nun ‘Newsroom’ dizisinin ikinci sezonu ile Fox’un ‘Russel Brand’ şovu üzerinde çalışırken, FX kanalının yeni başlayacak dizisi ‘The Bridge’in hazırlıklarını da sürdürüyor. Geçtiğimiz 10 yıl içinde Türkiye’de ciddi hayal kırıklıklarının yaşandığını ve oyuncuların birbirini kandırdığını söyleyen Yücel, bunda kamera önündeki Türklerin payının büyük olduğunu söylüyor: “Gazetelerde her Amerika seyahatini ‘Hollywood daveti’ diye lanse eden oyunculardan, sonrasında ne olduğunun hesabı sorulmadı. Bu tip haberleri kendileri için kariyer basamağı zannederek halkı da kandırmış oldular.”
‘Karayip Korsanları: Ölü Adamın Sandığı’ ve ‘Süpermen Dönüyor’ filmlerinin özel efektlerinde imzası bulunan Serkan Zelzele’nin ekibi de bir hayli kalabalık. Hollywood’un bilgisayarlı özel efekt stüdyolarında dev prodüksiyonları perdeye taşıyan Zelzele, görsel efekt konusunda bir hayli yol almış. Hatta pek çok kişiye ağabeylik yapıyor. Şu sıralar; ünlü oyuncu Milla Jovovich’in seslendirdiği ‘Saava’ adlı animasyon filminin 30 dakikasını hazırlıyor. Bunun yanında Amerika ‘History Channel ve Syfy’ kanallarında yayınlanan belgesellere görsel efekt veriyor. Türkiye’de çalışmaları devam eden “Evliya Çelebi” animasyon filminin de yönetmenliğini yapan Zelzele, Samanyolu TV ve TRT’nin bazı projelerinde yer alıyor.
Türkiye’de ‘Otel Transylvania’ adıyla gösterilen, yönetmenliğini Genndy Tartakovsky’nin yaptığı 3D animasyon filminin kadrosunda, Hollywood’un pek çok animasyon filminde yer alan Kaan Kalyon bulunuyor. Kalyon, daha önce Aslan Kral, Pocahantas, Herkül, Surf’s UP, Treaure Planet, Cloudy with Chance of Meatballs gibi Hollywood’un önemli animasyon filmlerinde hikâye artistliği (hikâyenin çizgi karakterlere dönüşmesi) yapmıştı.
Geçen yıl ‘En iyi görsel efekt’ Oscar’ını alan Hugo’nun yanı sıra Harry Potter, Cinderella Man, Da Vinci Şifresi ve Gladyatör gibi 50’ye yakın projeye adını yazdıran Metin Güngör, dijital efekt konusunda, Sylvester Stallone, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger ve Jet Li gibi ünlüleri aynı filmde buluşturan ‘Cehennemin Melekleri 2’ye destek verdi. Geçen yıl ‘Conan the Barbarian’ ve ardından ‘Hugo’ filmlerinde görev alan Güngör, Hugo’nun ‘En İyi Görsel Efekt’ Oscar’ını almasından hemen sonra pek çok filmden davet almış.
‘Buz Devri’, ‘Horton’, ‘Karayip Korsanları’ gibi filmlerde görev alan Coşku Özdemir, adını görsel efektlerine imza attığı ‘Avatar’ ile tüm dünyaya duyurmuştu. Özdemir ayrıca, ‘Karayip Korsanları 3’, ‘Madagascar 2’ ve ‘Monsters vs Aliens’ filmlerinde çalıştı. Son olarak ise ‘Transformers 2’ ve ‘Ironman 2’de görev aldı. Ayrıca ‘The Last Airbender’ (Son Hava Bükücü) filminde çalıştı. Hollywood filmlerinin başarılı görsel efekt yönetmeni Coşku Turhan ise başarılarını ödülle taçlandıranlardan. Turhan, görsel efektin Oscar’ı olarak bilinen Visual Effects Society Ödülleri’ne ‘Muhteşem Örümcek Adam’ filmi ile aday gösterilmişti.
Film müzikleri konusunda da Hollywood’da başarılara imza atan sanatçılarımız var. Bu isimlerden biri, uzun yıllar mesleğini başarıyla yürüten Rahman Altın. 2010 yılında HBO’da yayınlanan iki dev proje ‘The Special Relationship’ ve Türk televizyonlarında da gösterilen ‘The Pacific’ dizileri için; TV reklam, tanıtım ve fragman müziklerini besteledi. Ayrıca Dream Works’un ‘Monsters vs Aliens’ adlı filminin PS3, Xbox, Wii ve PC için yapılan oyununun müziklerinin büyük bölümünü ve tekrar çekilmeye başlanacak olan ‘Denizler Altında 20.000 Fersah’ filminin ön tanıtım müziklerini besteledi.
Başa dönecek olursak Emrah Yücel’in dediği gibi ‘Kamera arkasındaki Türkler’ hareketini milliyetçi bir platforma oturtmak gibi bir niyetimiz yok. Hollywood’un perde arkasındaki Türklerin başarıları, kilometrelerce uzaktaki hemşehrilerini mutlu ediyor. Mesele bu kadar basit.
HASAN ÖZSÜT: Kamera arkasında başarımız artıyor Ridley Scott’ın yönettiği ‘Prometheus’ filminin müzik ekibinde çalıştıktan sonra Los Angeles’ta birçok bağımsız filmin müziklerini yapan ve şu sıralar “The Beautiful Game” filminin fragman ve “Zombex” filminin müzikleri üzerinde çalışan Hasan Özsüt, gelecek için çok umutlu: “Kamera arkası görevlerde gözle görülür bir başarımız var ve artarak da devam ediyor. Teknoloji ve araştırma gücü sayesinde kişisel gelişimin arttığını gözlemliyorum. Film müzik besteciliği konusunda özgün fikirleri olan gençlere Hollywood’da icra fırsatı vermeyi çok isterim. Bunun için benim de yürümem gereken önemli bir yol var.”
EMRAH YÜCEL: Türkler, kamera arkasında daha güçlü
Emrah Yücel, Hollywood’u kamera arkası ve kamera önü diye ikiye ayırıyor. Türklerin kamera arkasında daha güçlü olduğunu söyleyen Yücel, “Bence bu çok daha değerli bir pozisyon. Kamera arkası sizin iddianız ne olursa olsun üretici, yaratıcı ve fiyat/performans ilişkiniz doğruysa gerçekçi bir platforma oturuyorsunuz. Türklerin başarısına gelince; üniversitelerde açılan görsel iletişim bölümleri ile son olarak pratik, hazır cevap, uyum sağlayan esnek Türk kimliği, tutucu Amerikan iş dünyasının karşısında avantajlı.” diyor.
SERKAN ZELZELE: Hollywood’da söz sahibi olmak istiyoruz
Özel efektle ilgili pek çok projede imzası bulunan Serkan Zelzele, bu tür çalışmalar için disiplin, iyi teknoloji ve iyi sinematografinin gerekli olduğunu düşünüyor. Zelzele, “Yaratıcılık ve ürün kalitesi çok önemli. Türkiye için İstanbul ofisi projemiz var. Hollywood’da uzun vadeli söz sahibi olmak istiyoruz. İnşallah Fetih 1453’te yukarı çektiğimiz görsel efekt çıtasını, daha fazla Türk gencini çalıştırarak, İstanbul’u, bölgenin animasyon merkezlerinden biri haline getirebiliriz.”
No Comments
Only registered users can comment.
Let me tell You a sad story ! There are no comments yet, but You can be first one to comment this article.
Write a comment