Bilim adamları, güneş sistemi dışında bir “dev-dünya” keşfetti

Bilim adamları, Güneş’e en yakın yıldızlardan biri olarak bilinen Barnard Yıldızının yörüngesinde ve dünyanın üç katı büyüklüğünde bir dev-dünya keşfetti.

Bilim adamları bize en yakın yıldızlardan biri olan Barnard Yıldızı etrafında uzun yıllar gezegen aradı. Ancak bu araştırmaların sonucu uzun yıllar başarısızlıkla sonuçlandı.
BİLİM ADAMLARI 20 YILLIK VERİYİ İNCELEDİ
Katalonya Uzay Araştırmaları Enstitüsü bilim adamlarından Ignasi Ribas’ın başkanlığını yaptığı uluslararası bir ekip, yaklaşık 20 yıllık bir süreyi kapsayan verileri inceledi.

Daha sonra bu verileri, çıkarımlarının doğruluğunu kontrol etmek için bazı uluslararası gözlem evlerinden gelen yeni verilerle karşılaştırdı.

Dünyadan sadece 5 ışık yılı ötede bulunan Barnard Yıldızı’nın diğer bütün yıldızlardan hızlı hareket etmesi gök bilimcilerin dikkatini çekmiş.

Barnard Yıldızı’nın bir diğer dikkat çekici özelliği ise hareketi sırasında az da olsa yalpalaması.

Veriler üzerinde yapılan incelemeler, bu yalpalamaya, yörüngesinde dönmesini yaklaşık 230 günde tamamlayan bir gezegenin sebep olabileceği düşüncesini akla getirmiş.

Ekip, bulduğu gezegene “Barnard Star-b” ismini verdi.

Araştırmanın sonuçları “Nature” dergisinde yayınlandı.
İNSAN YAŞAMINA ELVERİŞLİ DEĞİL
Güneş sistemi dışındaki bu çok soğuk gezegen, Barnard Yıldızı’nın etrafında bir yörüngede dönüyor ve yörüngedeki her bir turunu 233 günde tamamlıyor.

Atmosferi bulunmayan gezegende ortalama sıcaklık yaklaşık sıfırın altında 150 santigrat derece civarında.

Gezegende, sıcaklığın çok düşük olması nedeniyle su bulunsa dahi sıvı halde olamayacağı belirtiliyor. Gezegen, Barnard Yıldızı’ndan oldukça uzak ve insan yaşamına da elverişli değil.

Çorak bir yapıya sahip olan gezegen dünyanın güneşten aldığı enerjinin yalnızca yüzde 2’si kadar bir ışık alabiliyor. Bu yönüyle oldukça loş bir yapıya sahip.
GEZEGEN, DÜNYANIN 3 KATI BÜYÜKLÜĞÜNDE
Barnard Star-b, dünyanın üç katı büyüklüğüne sahip bir gezegen. Büyüklüğü dolayısıyla dev-dünya olarak adlandırılıyor.

Dev-dünya, astronomide Dünya’nın kütlesinden daha büyük, fakat gazlardan oluşan gezegenlerden (Jüpiter, Satürn gibi)  çok daha küçük olan güneş sistemi dışı gezegenlere verilen bir ad. Bu terim yalnızca gezegenin kütlesine işaret ediyor, yüzey şartları ya da yaşanabilirlik konusunda bir anlam ifade etmiyor.

“Barnard Star-b” keşif sonrası dünyaya en yakın ikinci güneş sistemi dışı gezegen olma ünvanını kazandı.

Dünyaya en yakın güneş sistemi dışındaki gezegen “Proxima Centauri b” adlı bir gezegen. Yörüngesi etrafından döndüğü “Proxima Centauri” Yıldızı ise güneş sistemine sadece 4.25 ışık yılı uzaklıkta.

Bilim adamları, bu buluşun güneş sistemi dışındaki gezegenleri araştırmak için itici bir güç olacağını belirtiyor ve ekliyor: “Sonunda yaşama ev sahipliği yapacak koşullara sahip bir gezegene rastlayacağız.”